ANNE ROLFSEN er en norsk tegnekunstner, kjent for sine sentralkomposisjoner. Hun har 11 års kunstutdanning, fra Kunsthøgskolen i Oslo og Kunstakademiet.
DIXON, eller Lam Duen Shan Ming, er en ung porselenskunstner på Tao Fong Shan Christian Centre i Hongkong (en samarbeidspartner med Areopagos). Han har studert på School of Design, Environment and Interior Design, og drevet med porselenskunst i åtte år. Hans verk har fått internasjonal anerkjennelse med sin kombinasjon av kristen spiritualitet, tradisjonell arv og modernitet, og et møte mellom øst og vest.
En skjønnhetslengsel
– Jeg har visst alltid lengtet etter noe. “Lengsel er mitt vesen” kaller biskop Erik Varden boken sin. Dette kjenner jeg meg igjen i, sier kunstneren Anne Rolfsen.
Hun forteller videre om sitt første minne av lengsel fra da hun var 4 år gammel, da hun så et fargerikt kunstverk av en trapp med blomsterpotter i kveldslys.
– Det var det vakreste jeg hadde sett. Jeg tenkte: finnes dette? Så vakkert. Dette lengtet jeg etter. Jeg tror faktisk det var en skjønnhetslengsel.
- Jeg har visst alltid lengtet etter noe
FOTO: Anne RolfsenHva er skjønnhet?
Filosofer har lenge reflektert rundt hva skjønnhet egentlig er. Finnes det objektiv skjønnhet, og hvilken effekt har skjønnhet på oss? Å definere skjønnhet er utfordrende på grunn av dens subjektivitet. Likevel er opplevelsen av skjønnhet å finne overalt, ikke bare innenfor rammene av kunsten.
– Til og med når jeg ser en solnedgang, får jeg en dyp følelse av lengsel. Når jeg går i fjellet og ser lys på fjellet der borte. Da lengter jeg dit, sier Rolfsen.
- Jeg tenker at vi alle har en sånn dyp lengsel, etter lyset der borte, noe som ligger utenfor rekkevidde.
Hjerneforskning har observert diverse nevrologisk aktivitet når vi ser på noe vi oppfatter som skjønt. Spesifikke deler av hjernen blir aktivert som er rike på endorfiner. Endorfiner som naturlig kan redusere stress, ubehag og smerte, samtidig som de kan fremkalle følelser av velvære og lykke. Så kanskje har kunst og skjønnhet direkte positive virkninger for oss på flere måter.
Levende fortellinger
I fjelltoppene på Tao Fong Shan i Hongkong skaper Dixon vakker porselenskunst. Kunst som gir mer enn bare estetisk skjønnhet, men også levende fortellinger om kulturell arv og åndelighet.
– Porselen kan være et medium til å dokumentere tidene. Porselen har gjennom tidene blitt assosiert med harmoni, balanse og ydmykhet. Et symbol for skjønnhet, sier han. Han forteller videre at det som anses som skjønt stadig forandres og representeres gjennom kunsten. For han er det viktig å bevare den kinesiske tradisjonelle arv, men også kombinere det med moderne elementer som forteller noe om nåtiden.
Den innerste lengselen
Anne Rolfsen skaper nå vakre sentralkomposisjoner. Inspirasjon fra kunstnerne Hilma af Klint og Emma Kunz, åpnet øynene hennes for en annen måte å tenke på kunst:
– Uten å tenke så mye. Bare gjøre det.
Hun tror at alle mennesker bærer på en type lengsel. Men vi vet ikke alltid hva vi lengter etter. En lengsel vi prøver å fylle, for å slippe å lengte, og i den prosessen kaster vi bort mye tid.
– Når jeg mediterer, er i naturen eller arbeider med bildene mine, kaster jeg i hvert fall ikke bort tiden - da tenker jeg at jeg er til stede her og nå.
Dixon bruker porselenskunst med et mål om å visualisere og imøtekomme menneskers åndelige lengsler. Tidligere var det flere motiver som visualiserte bibelske fortellinger med preg av kinesisk kultur.
– På den tiden trengte kristendommen en lokal visualisering og kommunikasjon for å vise at det ikke bare var et vestlig fenomen eller noe fremmed, sier Dixon. En konkret lengsel etter lokal representasjon.
Han bruker og kunsten som personlig uttrykkelse. Med sitt personlige mønster “Flowers in the wave”, som går igjen i flere av hans kunstverk, uttrykker han seg selv og sin generasjon i Hongkong.
– Gjennom oppveksten har jeg gått gjennom flere sosiale bevegelser. I tillegg til Covid. Det har vært mye endringer, og det kommer til å være flere.
- Endring er en uforanderlig situasjon for mennesker. Derfor må vi forberede oss med en god innstilling.
Mønsteret “Flowers in the wave” er en moderne vri på de tradisjonelle blomstene vi ofte ser på kinesisk porselenskunst, for å representere nåtiden, endring og godhet.
FOTO: Tao Fong Shan / Sina VestølBalanse
– Kunsten hjelper meg med å være både i verden og utenom verden. Hvordan å balansere den materielle verden og den indre, sier Dixon. Produksjonen av porselen blir knyttet til meditative og åndelige praksiser. En kanal for uttrykkelse av indre spiritualitet.
Anne Rolfsen forteller at hun kan kjenne seg igjen i Dixon sin tanke om at kunsten er en kanal for å uttrykke det spirituelle.
– Når jeg lager sentralkomposisjoner kommer det ofte til meg hva som skal tegnes og hvilke farger jeg skal bruke. Og jeg tenker: hvor kommer det fra?. Jeg bare vet. Det kommer ikke fra meg selv. Det gis.
Meditasjon
Rolfsen mediterer to ganger daglig sammen med mannen sin. Etter morgenmeditasjonen setter hun seg ofte ned med kunsten som en forlengelse av meditasjonen. Hun begynner i midten av et tomt ruteark og lar strekene og fargene falle på plass til det former unike mønstre.
- Når jeg lager en strek, så faller jeg til ro i streken.
– Når jeg lager sentralkomposisjoner så er jeg bare i det. Det er som en lek. Det er veldig befriende.
Meditasjonslabyrinten designet av Dixon. "Enten det er sol eller regn, så håper vi at du kan finne indre fred i labyrinten"FOTO: Tao Fong ShanSkjønnheten skal redde verden
Skjønnheten skal redde verden, sier Dostojevskij.
– Hvis det er slik at skjønnheten kan gjøre verden bedre, så vil jeg jo være med på å gjøre akkurat det. For det har jeg faktisk litt tro på. Det at skjønnheten er utrolig viktig. Vi vet ikke. Men vi kan lengte, sier Rolfsen.
Dixon forteller om porselenskunstens historie som en levende dialog mellom øst og vest som har båret med seg inntrykk og fremstillinger av østens arv og kultur over landegrenser. Kunstnere kombinerte østlige og vestlige elementer, som i prosessen skapte overdrivelser og misforståelser av østlig kultur. Likevel skapte symbiosen en egen type skjønnhet.
– Jeg tror folk noen ganger liker misforståelser bedre enn sannheten. Men det er noe vakkert i misforståelsene.
Dixon startet derfor en kolleksjon han kalte “Misforståelser av den fjerne østen" for å fremstille denne historien. For å inspirere sammensmeltningen mellom øst og vest.
Kunst er dermed mer enn et visuelt medium, et grenseløst språk som kan forene mennesker og kulturer på tvers av mangfold. Det har evnen til å vekke og fylle udefinerte lengsler i oss, og åpne både hjerter og sinn. Kanskje kan kunstens skjønnhet være med på å redde verden?
Teksten kan også leses i Areopagos sitt magasin TØRST: Har du ikke abonnement? Få det her!