I Kunming i Kina ligger kunst- og kultursenteret TCG Nordica som Areopagos samarbeider med og støtter. Gjennom 20 år har skandinaviske kunstnere besøkt senteret. Kunst i mange former har blitt laget, vist og diskutert her. I dette kinesisk-vestlige fellesskapet oppholdt billedkunstner Hilmar Fredriksen seg i noen måneder for snart sju år siden.
HILMAR FREDRIKSEN (f. 1953)
- Utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS), Statens kunstakademi i Oslo og Kunstakademiet i Düsseldorf.
- I 1989 ble han tilsatt som professor ved SHKS. Fredriksen har vist arbeider ved blant annet Bienal de São Paulo (Brasil), Biennale of Sydney (Australia) og Fluxus-bevegelsens 50-årsjubileum ved Museum Wiesbaden (Tyskland).
- Han har hatt en retrospektiv utstilling som ble vist ved Bergen Kunstmuseum, Henie Onstad Kunstsenter (Bærum), Trondheim kunstmuseum og Sørlandets Kunstmuseum (Kristiansand).
Kilde: Høstutstillingen
Her kan du lese om Fredriksen og hans kone Anne Rolfsen utstilling ved senteret.
– Man skjønner motparten
– Det var flott å møte kinesiske kunstnere, og vi fikk en dypere forståelse for den kinesiske kulturen. Ennå har vi vennskap fra den perioden, forteller Fredriksen.
– Hvordan skiller kunstutveksling seg fra andre former for utveksling?
– Kultur er vitalt, og har ikke språklige barrierer på samme måte som annen kommunikasjon – man skjønner hva motparten holder på med, mener Fredriksen.
Forbindelser mellom mennesker
Lederen ved TCG Nordica, Wu Yuerong, er opptatt av senterets unike mulighet til å bygge bro mellom Kina og Vesten, og mener det er ekstra viktig nå som pandemien gir økt distanse og mistenksomheten stiger mellom Kina og Vesten.
For å knytte forbindelser vil TCG Nordica, Areopagos og Hyllie Park Folkhögskola undersøke muligheter for møter og samtaler på digitale plattformer i tiden framover.
– Kultur er en relativt nøytral arena for dialog, mener Hilmar Fredriksen (i midten). FOTO: Tone Leksbø Walgermo– I Areopagos hevder vi at dialog er fredsskapende. Hvordan kan vi se på dialogen ved TCG Nordica som en vei til fred?
– Det er jo ved den mellommenneskelige forbindelsen man skaper. Dessuten har kultur et stort nedslagsfelt, i tillegg til at det er en relativt nøytral arena, mener kunstneren.
Ulik tilnærming til «jeg»
I tillegg til å arbeide med egen kunst, underviste Hilmar Fredriksen en gruppe kunststudenter under oppholdet i Kunming.
– Det var en interessant opplevelse. Studentene i Kina er ikke bortskjemte, og de var åpne, sier han. Fredriksen merket seg en forskjell i vestlig og kinesisk tilnærming til jeg-et. – Deres «jeg» er mer kollektivt enn vårt, mer «vi» enn «jeg». Det er en utfordring når det kommer til kunst, der du gjerne skal uttrykke deg selv.
Luo Fei (til venstre) og Hilmar Fredriksen (i midten) på scenen under en performance ved TCG Nordica. FOTO: Tone Leksbø WalgermoFredriksen samarbeidet tett med kunstner og kurator Luo Fei.
– Han ble broen for oss, både som oversetter og ved at han introduserte oss for andre kinesiske kunstnere. Fei ble avgjørende for at oppholdet vårt ble så givende, sier Fredriksen.
Luo Fei har tidligere blitt omtalt i magasinet Tørst (høst 2017) der han henviser til nettopp Fredriksen som inspirasjon til å drive med performance-kunst.
Utvekslingen går to veier
Forut for utvekslingen i Kina, kjente Fredriksen til Areopagos blant annet fordi grunnleggeren Karl Ludvig Reichelt stod for den norske oversettelsen av Tao Te Ching (nå Dàodéjīng), som er et av de viktigste verkene i kinesisk filosofi og religion, både i taoismen og buddhismen.
– Reichelt gjorde en vakker oversettelse av denne da han var misjonær i Kina. Dette er interessant – jeg opplever at Areopagos er et møtested for øst og vest. Når misjonærer kommer tilbake til Norge med østlige ideer, viser de at utvekslingen kan gå to veier, sier kunstneren.
Areopagos er nært knyttet til TCG Nordica. Julekampanjen 2020 går til dialogarbeid her og i Norge. Se denne filmen fra kunst- og kultursenteret i Kunming.